Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
18 uživatel(ů) je online (2 uživatel(ů) si prohlíží Lexikon vědomostí)

Uživatelé: 0
Hosté: 18

více...
Noví uživatelé
POKEC
POKEC
21.03.2024
Luigi
Luigi
14.03.2024
zirafak
zirafak
26.02.2024
rorejs
rorejs
27.12.2023
maroš
maroš
07.11.2023
vlada
vlada
17.09.2023
VIKIRYCH
VIKIRYCH
28.12.2022
jiang
jiang
13.12.2022
panezi
panezi
08.09.2022
BigLadin
BigLadin
25.07.2022
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Domovská stránka Lexikon vědomostí Lokomotivy a vozy Lexikon vědomostí
Projít podle písmene
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |

Lokomotivy a vozy

Přezdívky lokomotiv, vagonů a jiných kolejových vozidel.
V Lexikonu je momentálně 25 hesel z této kategorie.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Řídící vůz

     Kolejové vozidlo vybavené stanovištěm strojvedoucího a zařízením pro dálkové ovládání lokomotivy. Řídící vůz nemá motory, slouží jen k řízení lokomotivy, která je na druhé straně soupravy vlaku.

     Řídící vozy jsou k vidění na nových jednotkách CityElefant nebo některých motorových jednotkách (hlavně Regionova). Používají se jen na vlacích osobní přepravy.

     Z hlediska "dopravních předpisů" se při jízdě vlaku v čele s řídícím vozem nejedná o sunutý vlak, ačkoli fyzicky to sunutý vlak je.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Slon

Patrové vozy řady Bdmteeo (po rekonstrukci).

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Služební vůz

Jeden z vozů vlaků osobní i nákladní přepravy.

     Služební vůz je určený pro vlakovou četu, kterou tvoří Vedoucí vlakové čety a Průvodčí. Dříve se jednalo o vlakvedoucího. Vlaková četa má ve služebním voze svoje věci, píše zde papíry vlaku a také se zde nachází jejich sociální zařízení.

     Velikou část služebního vozu tvoří nákladní prostor, kde se přepravují různé věci jako jízdní kola, kočárky, balíky, služební pošta, filmy pro kina a, bohužel, také vozíčkáři. To tehdy, když není ve vlaku žádný jiný, vhodný vůz.

     Je pravdou, že na osobních vlacích se vyskytuje relativně málo a ve vlacích nákladní přepravy již jen sporadicky. Časté jsou na rychlících a spěšných vlacích. Mezinárodní rychlíky vyšší třídy je však také většinou nemají.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Sysel

Řídící vůz řady 961.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Šlechtična

     Parní lokomotiva řady 475.0 a 475.1. Určená pro rychlíkovou vozbu. Výrobce Škoda Plzeň. Díky velmi vysokým kolům a vysoko posazenému kotli vypadala, jako by si "stoupala na špičky".

     Podle názoru velké části lidí se jedná o nejhezčí českou parní lokomotivu.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Štokr

1. Strojní přikladač uhlí do kotle některých parních lokomotiv.
2. Parní lokomotiva řad 556.0 a 556.1 vyráběná Škodou Plzeň. Pojmenovaná podle sériově osazovaného mechanického přikládače paliva.

     Přikladač posouval uhlí z tendru do topeniště pomocí šnekového dopravníku, který ve své vstupní části zároveň uhlí drtil na drobné kousky. Šnek uhlí vytlačoval těsně za dvířka topeniště na přikládací plošinu, odkud bylo na plochu roštu dopravováno foukáním pomocí tlakové páry. Regulátory trysek ovládal topič, jehož do té doby velmi fyzicky náročná práce se změnila zavedením mechanického přikladače pouze v otáčení patřičnými kohoutky.

     Pohon šneku byl realizován malým parním strojem, umístěným pod podlahou budky lokomotivy. A protože "šnek" se německy řekne "Der Stocker" čteno "štokr", dostaly tyto lokomotivy tuto přezdívku.

     Měly nejvyšší výkon mezi parními lokomotivami ČSD. Byly určeny pro těžkou nákladní vozbu a byly to jedny z posledních parních lokomotiv, které u ČSD jezdily - v závěru svých služebních let se většinou používaly k postrkům na úsecích se sklony, které neumožňovaly plynulý průjezd těžkých nákladních vlaků jen s jednou lokomotivou (většinou elektrickou) nebo na tzv. "dispečerkách".

     Mnohé Štokry po svém vyřazení z traťové služby dosloužily ve funkci stacionárních kotlů.

Doplnění po čase:

     Jeden ze čtenářů mi poslal toto vysvětlení: Štokr je z toho, že ten přikladač dovezený z Francie měl na štítku napsáno "Stocker", což se tedy s německou výslovností řekne štokr. Šnek je německy Schnecke.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Tárovací vůz

     Vůz speciální konstrukce určený pro kalibrace kolejových vah. Tyto vozy nemají nákladní prostor, nejsou určené pro přepravu nákladů ani lidí a mají přesně určenou hmotnost. Je to takové pojízdné závaží se státním puncem.

     Vůz se dá poznat na první pohled, protože je výrazně krátký a relativně vysoký.
2 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Tendr

     Speciální nákladní vůz na kterém se vozí zásoba uhlí a vody pro potřebu parní lokomotivy. Je řazen přímo za ní a je upravený tak, aby topič přímo ze stanoviště nabírat lopatou uhlí a ovládat přívod vody do kotle.

     Většina lokomotiv má tendr odpojitelný, ale některé jsou s ním spojeny v jeden celek. Těm se pak říká "tendrovka".

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Tendrovka

     Parní lokomotiva zvláštní konstrukce. Nepotřebuje zvláštní tendr, protože je s ním spojená v jeden celek. Nevýhodou této koncepce je menší objem obou zásobníků, protože by lokomotiva byla příliš dlouhá.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Ušatá

     Parní lokomotiva řady 464.0 pro střední posun a lehkou traťovou službu. Pro velké a dolů protažené usměrňovací kouřové plechy dostala tento "přílepek".

« 1 (2)





Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny