Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
3 uživatel(ů) je online (2 uživatel(ů) si prohlíží Články a povídání)

Uživatelé: 0
Hosté: 3

více...
Noví uživatelé
Paull
Paull
07. 11. 2017
tomhamek
tomhamek
13. 10. 2017
sisisman
sisisman
03. 10. 2017
harmon
harmon
28. 09. 2017
microlan
microlan
28. 09. 2017
adamek
adamek
21. 08. 2017
ok9swl
ok9swl
21. 08. 2017
Morison
Morison
07. 08. 2017
tomsth
tomsth
02. 08. 2017
cerenice
cerenice
09. 07. 2017
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Korektoři
KatyH
KatyH
Redaktoři
bernard
bernard

Zápisník drobností - Šroubečky a matičky

Napsal/a Žirafka v 6. 11. 2009 v 22:00 (přečtení 14111×) Další články tohoto autora
Zápisník drobností
     Ačkoli mechanická část vzniku nového přístroje není vždy nejsnadnější, a také vždy oblíbená, je to část velice nutná. Přístroj bez patřičné krabičky je nahý, lehce zranitelný a někdy se i bojí. Proto je krabička tak moc důležitá.

     Mezi nejčastěji používané druhy spojení patří šroub a matka. A pro jejich použití jsou nutné šroubováky a klíče. Držet matku v kleštích není optimální (i když časté). Matka se totiž kleštěmi často poškodí.

     Každá matka potřebuje svůj klíč. Někdo si velikosti pamatuje, někdo ne. Já patřím do druhé skupiny a nikdy si nepamatuji, jaký klíč použít.

MatkaKlíčMatkaKlíč
M1,63,2M2234,0
M24,0M2436,0
M2,5 5,0M2741,0
M35,5M3046,0
M3,5 6,0M3350,0
M47,0M3655,0
M58,0M3960,0
M610,0M4265,0
M813,0(14,0)M4570,0
M1016,0(17,0)M4875,0
M1218,0(19,0)M5280,0
M1421,0M5685,0
M1624,0M6090,0
M1827,0M6495,0
M2030,0


     Některé šrouby mají hlavu uzpůsobenou pro použití klíče. Pro takové šrouby platí tabulka také. Jsou uvedené jen šrouby a matky metrické, pro palcové by byla potřebná jiná, tu však nemám.

     Tabulka není z mé hlavy, před nějakou dobou jsem dostala od kamaráda sken z nějaké knihy, ale bohužel nevím z jaké. Předpokládám nějaké strojnické tabulky. Věřím však, že se autor nebude zlobit a že tyto informace nejsou tajné
Hodnocení: 10,00 (3 hlasy) - Ohodnotit -
Formátovat pro tisk Poslat známému Vytvořit z článku PDF
 
Komentář je vlastnictvím svého autora. Vyjadřuje jeho názory, ne názory redakce nebo provozovatele webu či serveru.
Napsal/a Vlákno
ProgX
Publikováno dne: 7. 11. 2009. 11:48  Aktualizováno dne: 7. 11. 2009. 12:38
Nemluva
Datum registrace: 02. 10. 2009
Bydliště: Plzeň
Počet komentářů: 22
 Odp: Šroubečky a matičky
Tak to nejsi, Žirafko, sama, kdo si to nepamatuje Taky vždycky se sakrováním zkouším klíče, než najdu ten správný
Jinak kleštěmi se dá bohužel "orvat" i plocha, na kterou matka dosedá, když je člověk zvlášť netrpělivý... a ještě bych možná doplnil že by se měly používat i podložky, jinak se ta plocha orve i samotnou matkou i při použití klíče...
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 7. 11. 2009. 13:34  Aktualizováno dne: 7. 11. 2009. 13:34
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 938
 Odp: Šroubečky a matičky


Tvoje připomínky jsou fajn, ale já je považuji za samozřejmé, proto jsem o nich nepsala. Tak alespoň jsi měl možnost také něco napsat

Z mého pohledu je nejlepší klíč ten z Francie

Používání kleští jako "univerzálního klíče" je časté, bohužel i mezi "profíky".
Odpovědět
ProgX
Publikováno dne: 7. 11. 2009. 22:38  Aktualizováno dne: 7. 11. 2009. 22:38
Nemluva
Datum registrace: 02. 10. 2009
Bydliště: Plzeň
Počet komentářů: 22
 Odp: Šroubečky a matičky
A to je jedna z hezkých věcí na světě - každému přijde samozřejmé něco jiného Obzvlášť markantní je to ve škole - učitel nechápe, jak někdo může nechápat takovou "samozřejmost"
Jinak souhlas, klíč z Francie je super věc Btw. jeden kolega si pořád plete francouzák a hasák, protože francouzák připomíná písmeno H a hasák zase písmeno F... dokud mi to neřekl tak jsem nad tím nikdy takhle nepřemýšlel
To jen tak na okraj...
Odpovědět
Host
Publikováno dne: 8. 11. 2009. 12:56  Aktualizováno dne: 8. 11. 2009. 12:56
 Odp: Šroubečky a matičky
Tak to je dobrý, francouzák vs. hasák. Když připustíme, že francouzákem se opíráme o hrany (třeba té matice), navrhuji je přejmenovat oba, na Hrancouzák a Fasák. A už si je nikdo nepoplete!
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 8. 11. 2009. 13:04  Aktualizováno dne: 8. 11. 2009. 13:04
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 938
 Odp: Šroubečky a matičky
Odpovědět
Host
Publikováno dne: 11. 12. 2009. 11:33  Aktualizováno dne: 11. 12. 2009. 11:33
 Odp: Šroubečky a matičky
"Držet matku v kleštích není optimální (i když časté). Matka se totiž kleštěmi často poškodí."
Nehledě na to, že vás za to otec zbije. Bylo by dobré zrůraznit rozdíl mezi matkou a maticí.
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 17. 12. 2009. 5:44  Aktualizováno dne: 17. 12. 2009. 5:44
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 938
 Odp: Šroubečky a matičky
Pátrala jsem a pátrala a vypátrala, že máte pravdu. Správné označení je skutečně matice ačkoli slovo "matka" se běžně používá. Na svojí obranu musí podotknouti, že jsem žila v omylu a psala to v dobré víře, že to tak je správně.

Takže je pravda, že "držet matku v kleštích" je poněkud nebezpečné, ale z jiného důvodu, než se píše v článku
Odpovědět
ProgX
Publikováno dne: 17. 12. 2009. 13:16  Aktualizováno dne: 17. 12. 2009. 13:16
Nemluva
Datum registrace: 02. 10. 2009
Bydliště: Plzeň
Počet komentářů: 22
 Odp: Šroubečky a matičky

Já jsem kdysi slyšel vtip na toto téma:
Povídají si dvě sousedky:
"Tak si představte, že sousedův syn prý vyhodil matku z okna!"
"Cože? Proč, proboha?"
"Nevím, ale prý říkal něco o strženém závitu..."
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 20. 12. 2009. 11:34  Aktualizováno dne: 20. 12. 2009. 11:34
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 938
 Odp: Šroubečky a matičky
Odpovědět
host
Publikováno dne: 15. 4. 2016. 21:42  Aktualizováno dne: 15. 4. 2016. 21:42
 Odp: Šroubečky a matičky
nevěděl by někdo když má po obvodu matice 12cm jaký klíč na ní by byl potřeba?
Odpovědět
host
Publikováno dne: 15. 4. 2016. 23:51  Aktualizováno dne: 15. 4. 2016. 23:51
 Odp: Šroubečky a matičky
pro obvod 12 cm je poloměr vepsané kružnice 1,73 cm čili rozteč ploch klíče 3,46 cm, klíč šestatřicítka.
http://www.vypocitejto.cz/matematika/obsah-obvod/sestiuhelnik.html
Odpovědět
host
Publikováno dne: 16. 4. 2016. 22:30  Aktualizováno dne: 16. 4. 2016. 22:30
 Odp: Šroubečky a matičky
díky moc!
Odpovědět
host
Publikováno dne: 17. 10. 2016. 15:55  Aktualizováno dne: 17. 10. 2016. 15:55
 Odp: Šroubečky a matičky
Citát:
Z mého pohledu je nejlepší klíč ten z Francie

třeba by se ve Francii divili. Jako když jsem kdysi Francouzům vysvětlil čemu se u nás říká "francouzská nemoc", docela se nasrali protože u nich se tomu říká odjakživa "la maladie anglaise".
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 17. 10. 2016. 20:53  Aktualizováno dne: 17. 10. 2016. 20:53
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 938
 Odp: Šroubečky a matičky
Možné je všechno, každý národ má svá rčení a úsloví. A také má jiné národy více či méně rádo nebo je více či méně nemusí. A některé národy některým jiným národům lezou pěkně krkem
Odpovědět
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.8.1 © 2001-2017
Obsah © 2008-2017 Žirafoviny