Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
19 uživatel(ů) je online (6 uživatel(ů) si prohlíží Články a povídání)

Uživatelé: 0
Hosté: 19

více...
Noví uživatelé
michl
michl
17. 02. 2018
vfilip
vfilip
08. 02. 2018
Vlasta
Vlasta
20. 01. 2018
silas15
silas15
05. 01. 2018
Paull
Paull
07. 11. 2017
tomhamek
tomhamek
13. 10. 2017
sisisman
sisisman
03. 10. 2017
harmon
harmon
28. 09. 2017
microlan
microlan
28. 09. 2017
adamek
adamek
21. 08. 2017
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Korektoři
KatyH
KatyH
Redaktoři
bernard
bernard

Pod modrou pokličkou - Úroveň přístupu k železničním předpisům

Napsal/a Žirafka v 15. 06. 2011 v 20:35 (přečtení 5211×) Další články tohoto autora
Pod modrou pokličkou
     Na internetu se dá najít téměř cokoli, včetně služebních předpisů společností ČD a.s., ČD Cargo a.s. i SŽDC s.o., pohříchu dosti často jsou to kopie nelegální. Je ale pravdou, že některé předpisy se takto dají získat legálně.

     Informace v dalším textu jsou platné pro předpisy společností SŽDC a ČD. Pro Cargo se mi informace nepodařilo získat.


     Každý z předpisů má svojí titulní stránku a na té je kouzelná větička „Úroveň přístupu X“, přičemž za „X“ lze dosadit písmeno nebo kombinaci písmena a čísla.

Možností je několik:

     A - Dokument je volně přístupný, neobsahuje žádné citlivé informace. Jejich šíření tedy není problémem. Pokud si jej chcete koupit, zaplatíte pouze tiskové náklady.

     B - Dokument neobsahuje citlivé informace společnosti, ale jeho volné šíření již není možné. Lze jej šířit pouze na základě uzavřené smlouvy. Pokud si jej chcete koupit, zaplatíte tiskové náklady a tzv. „náklady na know how“. V případě, že je však dokument zařazený do jedné z následujících pěti variant, tak platíte jen tiskové náklady, přesto potřebujete smlouvu.

          B(1) Dokumenty, které potřebují soukromí dopravci při přístupu na dopravní cestu.
          B(2) Dokumenty, které potřebují stavební firmy při výstavbě, modernizaci a údržbě železniční infrastruktury.
          B(3) Dokumenty, které potřebují opravárenské firmy nebo výrobci zařízení pro železniční provoz.
          B(4) Dokumenty, které potřebují vzdělávací instituce (střední a vysoké školy) při přípravě budoucích zaměstnanců.
          B(5) Dokumenty, které potřebují jiné, výše neuvedené, firmy či instituce. Zařazení do této kategorie závisí na gestorovi toho kterého předpisu.
     
C - Dokument obsahuje vnitřní („tajné“) informace a jeho šíření je zakázáno. Mohou do nich nahlížet jen orgány činné v trestním řízení, případně lidé se speciální smlouvou.

     Pokud na předpisu není uvedena úroveň přístupu, tak se považuje za úroveň „C“ a jeho šíření je tedy zakázané.

     Pro někoho jsou předpisy zajímavé čtení, pro mne moc ne a u jejich čtení na mne jde dřímota. Ale je pravda, že některé zajímavé jsou, to se zase musí nechat. Například pro železniční modeláře by byl hodně užitečný předpis SŽDC(ČD) D1 – Předpis pro používání návěstí při organizovaní a provozování drážní dopravy („Návěstní předpis“ ) nebo takový SŽDC Z1 – Předpis pro obsluhu staničních a traťových zabezpečovacích zařízení. Ale pozor, oba předpisy jsou zařazeny do úrovně přístupu „B“

     Když hledáte informace o předpisech, tak určitě narazíte na několik zkratek:

DAP – Dokumenty A Předpisy, používá se u SŽDC.
eDAP - Elektronická knihovna Dokumentů A Předpisů, používá se u SŽDC.
TNP – Technické Normy a Předpisy, používá se u ČD.
TNŽ – Technická Norma Železnic, používá se všeobecně.
ČSN – Česká Státní Norma, používá se všeobecně.

     To tedy bylo další nahlédnutí pod modrou pokličku. Příště se budeme věnovat něčemu záživnějšímu. Mně se u čtení předpisů většinou dobře usíná

     Tento článek byl zpracovaný na základě veřejně dostupných informací zveřejněných na stránkách jednotlivých společností. Pokud chcete získat nějaký předpis, obraťte se na příslušnou firmu nebo organizaci. Redakce vám žádné předpisy poskytnout nemůže a většinou ani nesmí.


Zdroje informací, zajímavé a užitečné odkazy:

Získání přístupu k předpisům „B“ ČD a.s.:
http://normis.cd.cz/normis/normis.nsf/IndexSml?openpage

Získání přístupu k předpisům „B“ SŽDC s.o.:
http://www.szdc.cz/soubory/edap/kontakty.pdf

Správa železniční dopravní cesty s.o.: www.szdc.cz
Portál provozování dráhy: http://provoz.szdc.cz
České Dráhy a.s.: www.cd.cz a www.ceskedrahy.cz
Informační systém NORMIS: http://normis.cd.cz
Hodnocení: 0,00 (0 hlasů) - Ohodnotit -
Formátovat pro tisk Poslat známému Vytvořit z článku PDF
 
Komentář je vlastnictvím svého autora. Vyjadřuje jeho názory, ne názory redakce nebo provozovatele webu či serveru.
Napsal/a Vlákno
Host
Publikováno dne: 2. 7. 2011. 16:35  Aktualizováno dne: 2. 7. 2011. 16:35
 Odp: Úroveň přístupu k železničním předpisům
Tak jsem si pod dojmem tohoto článku rozpomněl, Jak jsem přišel do kontaktu s těmi předpisy. Kdysi dávno jsem absolvoval kurz výpravčího, a ten se skládal hlavně z předpisů. Nejhorší byl HF3 - Pokladní služba, protože byl totálně netechnický. Nějak se zvládl i ten, a řeknu vám, potom ve službě, ten nonšalantní rozmach při ražení data na kartonové lístky jsem nacvičil dokonale.

Když už se tu objevila ta možnost, onen předpis jsem si stáhl a znovu omrkl. Není vůbec strašný. Život člověka i tak poučí o zacházení s penězi.
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 2. 7. 2011. 20:14  Aktualizováno dne: 2. 7. 2011. 20:14
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 964
 Odp: Úroveň přístupu k železničním předpisům
Tak tyto předpisy jsou naštěstí mimo mne, mne stačí ty naše technické, dopravní a všeobecné. No a také naše "bible" čili předpis "Zam 1 (prozatímní)" což je obdoba Ok2 u ČD. Moc příjemné čtení Ačkoli to ještě docela jde, jsou i horší.
Odpovědět
bohousp
Publikováno dne: 12. 12. 2013. 20:39  Aktualizováno dne: 12. 12. 2013. 20:39
Nemluva
Datum registrace: 12. 12. 2013
Bydliště:
Počet komentářů: 1
 Odp: Úroveň přístupu k železničním předpisům
Od 1.7.2013 je nový předpis SŽDC D1. Je označený "Úroveň přístupu A". Takže něco málo pozitivního, alespoň pro modeláře ...
Navíc, je volně přístupný, Google ho najde.
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 12. 12. 2013. 21:44  Aktualizováno dne: 12. 12. 2013. 21:44
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 964
 Odp: Úroveň přístupu k železničním předpisům
Zítra se na to musím podívat, to "A" mne totiž zajímá a myslím si, že je to asi nějaká chyba, ale co je psáno, to je dáno
Odpovědět
Žirafka
Publikováno dne: 12. 12. 2013. 21:45  Aktualizováno dne: 12. 12. 2013. 21:45
Administrátorka
Datum registrace: 04. 05. 2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 964
 Odp: Úroveň přístupu k železničním předpisům
Tak ani nemusím čekat do zítra. Je to zajímavé, ale je opravdu dostupný. Dokonce není třeba ani používat Google ale může se jít rovnou ke zdroji http://provoz.szdc.cz/portal/ViewArticle.aspx?oid=869998
Odpovědět
host
Publikováno dne: 12. 1. 2017. 6:20  Aktualizováno dne: 12. 1. 2017. 6:20
 Odp: Úroveň přístupu k železničním předpisům
Organizátoři Velké vlakové loupeže asi při čtení příslušných postupů nedřímali.
Asi jde o motivaci.
Je fakt, že než z toho spolku odboráři udělali sociální zajišťovnu LNLů, tak byla dráha docela racionálně organizovaná a fungující grupa lidí. Což vlastně musí být každá složitejší oranizace dopravy zpráv, zboží nebo lidí, už od těch všelijakých starověkých poslů a běžců a sítí semaforů. Souček o tom napsal zajímavou knížku.
Odpovědět
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.8.1 © 2001-2017
Obsah © 2008-2017 Žirafoviny