Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
20 uživatel(ů) je online (9 uživatel(ů) si prohlíží Články a povídání)

Uživatelé: 0
Hosté: 20

více...
Noví uživatelé
Kubrt
Kubrt
16.04.2024
Mirek
Mirek
14.04.2024
POKEC
POKEC
21.03.2024
Luigi
Luigi
14.03.2024
zirafak
zirafak
26.02.2024
rorejs
rorejs
27.12.2023
maroš
maroš
07.11.2023
vlada
vlada
17.09.2023
VIKIRYCH
VIKIRYCH
28.12.2022
jiang
jiang
13.12.2022
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Svět sluchového postižení - Desatero komunikace s osobami se sluchovým postižením

Napsal/a Žirafka v 18. 09. 2011 v 20:23 (přečtení 3364×) Další články tohoto autora
Svět sluchového postižení
     Na internetu koluje několik různých "desater komunikace s ..." různými lidmi. Ať již nevidomými, neslyšícími, tělesně postiženými či jinými. Tato desatera mívají různou úroveň, občas jsou plná nesmyslů a často si dost odporují.

     Žirafoviny nemohou zůstat stranou a tak také jedno desatero přinášejí Jedná se o Desatero komunikace s osobami se sluchovým postižením, které vypracovala Mgr. Věra Strnadová (sama neslyšící) a které přetiskuji s jejím laskavým svolením.

  1.     Před rozhovorem s člověkem se sluchovým postižením navážeme zrakový kontakt. Pokud se na nás nedívá, můžeme jej upozornit lehkým dotykem na rameno, paži nebo předloktí, že s ním chceme hovořit. Zrakový kontakt udržujeme po celou dobu rozhovoru.

  2.     Každého člověka se sluchovým postižením se zeptáme, zda chce mluvit, odezírat, psát, nebo používat znakový jazyk. Otázku můžeme i napsat. Zjištěnou komunikační preferenci napíšeme na desky neslyšícího pacienta.

  3.     Odezírání bez pomoci sluchu není spolehlivá metoda vnímání mluvené řeči, dochází při ní často k omylům. Úspěšnost odezírání je velmi snížena při fyzické či psychické nepohodě. Odezírající osobě předem sdělíme téma hovoru. Mluvíme obráceni čelem k ní, naše tvář musí být osvětlena, nesmíme pohybovat hlavou nebo si zakrývat ústa. Dbáme na zřetelnou výslovnost a mluvíme volnějším tempem při zachování přirozeného rytmu řeči. Zdůrazňujeme klíčová slova. V případě potřeby opakujeme sdělení jinými slovy.

  4.     Při hovoru s nedoslýchavým člověkem nezvyšujeme hlas a nekřičíme. Zajistíme vhodné poslechové podmínky bez okolního hluku.

  5.     Doprovází-li člověka se sluchovým postižením tlumočník či jiná osoba, vždy oslovujme přímo člověka, se kterým jednáme, nikoliv jeho doprovod. O přítomnosti tlumočníka si rozhoduje jenom sám pacient se sluchovým postižením. Má na tlumočníka právo.

  6.     Člověku se sluchovým postižením předem vysvětlíme, jakou spolupráci od něj budeme potřebovat.

  7.     Důležité dotazy raději opakujeme a neváháme ani použít písemnou formu. U neslyšících uživatelů znakového jazyka je bezpečnější počkat na tlumočníka.

  8.     Občas požádáme, aby nám člověk se sluchovým postižením svými slovy sdělil, co nám rozuměl (nikdy se neptáme, zda nám rozuměl). Ptáme se zásadně vždy po každém důležitém sdělení.

  9.     Při neúspěšné komunikaci máme na paměti, že jde o důsledek sluchového postižení. Proto k takovému člověku přistupujeme se stejným respektem a ohledem na důstojnost jako k člověku bez postižení. Neprojevujeme netrpělivost, neomezujeme komunikaci, ale snažíme se najít cesty, jak se vzájemně lépe dorozumívat.

  10.     Pro získání potřebných znalostí nestačí tento text, protože komunikační preference každé osoby se sluchovým postižením mohou být jiné. Proto je nutno projevit vstřícnost a ochotu přizpůsobit se dorozumívacím možnostem každého člověka se sluchovým postižením.

Mgr. Věra Strnadová, 2006
Hodnocení: 1,00 (1 hlas) - Ohodnotit -
Formátovat pro tisk Poslat známému Vytvořit z článku PDF
Komentář je vlastnictvím svého autora. Vyjadřuje jeho názory, ne názory redakce nebo provozovatele webu či serveru.
Napsal/a Vlákno
host
Publikováno dne: 23.11.2015. 20:59  
 Odp: Desatero komunikace s osobami se sluchovým postižením
Docela racionální rady, ale ještě by mě zajímalo, jak v případě kdy špatně slyšící člověk nerad používá naslouchací soupravu, je líný, stydí se za ni nebo nevím co, ale je to docela časté pravidlo. Když mu něco opakuju je uražený, když mu to chci napsat tak taky.
Žirafka
Publikováno dne: 28.11.2015. 8:05  
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1252
 Odp: Desatero komunikace s osobami se sluchovým postižením
Tak to je pak těžký a jen nesnadno se dá cokoli poradit.
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny