Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
15 uživatel(ů) je online (2 uživatel(ů) si prohlíží Lexikon vědomostí)

Uživatelé: 0
Hosté: 15

více...
Noví uživatelé
zd3n3k
zd3n3k
07.02.2022
OlegZirafoviny
OlegZirafoviny
18.01.2022
Sapén
Sapén
18.12.2021
renda15
renda15
20.07.2021
SATURNIN
SATURNIN
08.06.2021
JirkaS
JirkaS
24.04.2021
ZdeněkP
ZdeněkP
17.04.2021
paavel
paavel
02.03.2021
milan
milan
25.01.2021
mhouser
mhouser
19.01.2021
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Domovská stránka Lexikon vědomostí Železniční čeština Lexikon vědomostí
Projít podle písmene
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |

Železniční čeština

Vysvětlení některých specifických výrazů používaných na železnici a kolem železnice.
V Lexikonu je momentálně 150 hesel z této kategorie.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Čuba

     Kovová zarážka sloužící k zajištění kolejových vozidel a nebo k jejich brzdění při posunu na spádovišti.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Depo kolejových vozidel

Depo je místo na dráze, kde se lokomotivy a vagony opravují, čistí, zbrojí nebo jen odpočívají v okamžiku, kdy pro ně není práce.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dopravna

Dle předpisu SŽDC D1 ve znění 4 změny: Dopravna je místo na dráze, které slouží k řízení jízdy vlaků a posunu mezi dopravnami. Dopravny mohou být s kolejovým rozvětvením nebo bez kolejového rozvětvení.

Jinak řečeno je dopravna místo na dráze, kde se "něco děje".

Dopravny existují:

- obsazené - je přítomen dopravní zaměstnanec
- neobsazené - není přítomen dopravní zaměstnanec

S kolejovým rozvětvením

- stanice (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- odbočky (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- výhybny (většinou obsazené, ale mohou být i dálkově ovládané)
- dopravna D3 (neobsazená)
- dopravna RB (neobsazená)

Bez kolejového rozvětvení

- hlásky (vždy obsazená)
- hradla (vždy obsazená)
- automatická hradla (neobsazená)
- oddílová návěstidla autobloku (neobsazená)


RB - radioblok
4 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dopravní kancelář

     Pracoviště výpravčího, odkud se řídí provoz ve stanici.

     V dopravní kanceláři je umístěna řídící a kontrolní část zabezpečovacího zařízení, předepsaná ruční návěstidla, dopravní dokumentace, telefony, často i řídící část rozhlasu a další podobné věci.

     Dopravní kancelář je většinou jen jedna, ale ve velkých stanicích jich může být i více.

     Dopravní kancelář je většinou i ohlašovací pracoviště pro případ požáru či jiné mimořádné situace.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Drážní vozidlo

Vozidlo, které je závislé na dráze. Dráhu může využívat buď ke svému pohybu (koleje, lano), k získávání potřebné energie pro jízdu (trolej, napájecí kolejnice) a nebo obojímu.

Typická drážní vozidla jsou:

- lokomotivy
- vagony
- tramvaje
- trolejbusy
- lanovky

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Drozel

Stykový transformátor.

Slovo je zkomolenina německého die Drossel což značí tlumivku. Dříve se totiž místo stykových transformátorů skutečně používali tlumivky.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dýmnice

     Přední část lokomotivního parního kotle - je to dutina, do níž na zadní straně ústí žárové trubky procházející od topeniště kotlem.

     V dýmnici je umístěna tzv. dyšna.

     Do dýmnice se vstupuje otevřením předních dvířek, která pokud netěsní, dochází ke ztrátě efektu dyšny a tím i klesá výkon, proto byla tato dvířka k čelu dýmnice přitlačována šroubovými utahováky.

     Mezi lokomotivními četami bývalo častým žertíkem "povolit někomu dýmniční dveře". Postižená lokomotivní četa musela buď jet se sníženým výkonem lokomotivy (topič musel více přikládat, nebo nebylo vůbec možné dosáhnout požadovanou rychlost), nebo zastavit a dveře opět utažením utěsnit - což mohlo, například na rychlíkovém spoji, být poměrně značným problémem.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dynamika

Elektrodynamické staniční zabezpečovací zařízení, dnes již velmi vzácné.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dyšna

     Zařízení pro zvýšení tahu v kotli parní lokomotivy umístěné v dýmnici kotle.

     Pracuje na Venturiho principu a využívá odpadní páru, vyfukovanou po pracovní expanzi z válců parních strojů. Tato pára, o nemalém zbytkovém tlaku, je vedena do trysky (či trysek), umístěné v dýmnici a namířené do komínového otvoru. Rychle proudící výfuková pára strhává s sebou do komína okolní kouř z vnitřního prostoru dýmnice => zvyšuje tah v kotli.

     Existuje několik různých řešení dyšen, s jednou až třemi parními tryskami. Asi nejznámější a nejmodernější je vícestupňová dyšna nazývaná podle původní německé konstrukce "Kylchap".

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Fiknout výhybku

     viz. Rozřez

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Fíra

Strojvedoucí, jedná se o zkomoleninu z německého der Lokomotivführer, der Maschinenführer či der Zugführer. Co bylo na počátku nikdo neví.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Fírcimra

Místnost (z němčiny - Zimmer) v administrativních prostorách lokomotivního depa, sloužící k těsně předpracovní a těsně popracovní činnosti příslušníků lokomotivních čet = strojvedoucích a pomocníků strojvedoucího. Sousedí nebo bývá přímo spojena s šatnou a sociálním zázemím.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Frekvence

1. kmitočet
2. jízdní řád vlaku (frekvence zastavování ve stanicích)

Někdy se stane, že je vlak zrušený a nahradí ho vlak následující. Ten pak "bere jeho frekvenci" a zastavuje stejně, jako onen zrušený vlak. Proto někdy rychlík zastavuje stejně, jako vlak osobní.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Fundament

Betonový základ návěstidla. Je zakopaný v zemi a většinou je zarovnaný s úrovní terénu. Někdy ale ční nad povrch. Na základu je přidělaná patka (stachan) návěstidla. Uvnitř je otvor, kterým procházejí kabely.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Gramofon

Kabelový rozbočovač

« 1 (2) 3 4 5 6 7 ... 10 »





Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny