Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
28 uživatel(ů) je online (5 uživatel(ů) si prohlíží Lexikon vědomostí)

Uživatelé: 0
Hosté: 28

více...
Noví uživatelé
zd3n3k
zd3n3k
07.02.2022
OlegZirafoviny
OlegZirafoviny
18.01.2022
Sapén
Sapén
18.12.2021
renda15
renda15
20.07.2021
SATURNIN
SATURNIN
08.06.2021
JirkaS
JirkaS
24.04.2021
ZdeněkP
ZdeněkP
17.04.2021
paavel
paavel
02.03.2021
milan
milan
25.01.2021
mhouser
mhouser
19.01.2021
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Domovská stránka Lexikon vědomostí Železniční čeština Lexikon vědomostí
Projít podle písmene
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |

Železniční čeština

Vysvětlení některých specifických výrazů používaných na železnici a kolem železnice.
V Lexikonu je momentálně 150 hesel z této kategorie.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Hektor

Dieselelektrická lokomotiva pro středně těžký posun a lehkou traťovou službu řady T435.0 , výrobce ČKD praha
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Hlavní automat

Hlavní automatický vypínač.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Hlavní automatický vypínač

Hlavní vypínač lokomotivy. Jedná se vlastně o veliký jistič (proto automatický).

Jeho úkolem je vypínat nebo zapínat proud pro lokomotivu. Bez jeho zapnutí není možné s lokomotivou téměř nic dělat.

Má různé cívky, zapínací, vypínací a přídržnou.

Zapínací cívka slouží k zapnutí vypínače a dále se již neuplatní.

Přídržná cívka drží doteky vypínače u sebe. V jejím obvodu jsou zapojené doteky relé od různých ochran (skluzovka, nadproudová ochrana, přepětí, podpětí...). Když některá z ochran zaúčinkuje, tak vypínač vypne.

Vypínací cívka má stejný účel, jako elektromagnetická spoušť klasického jističe.

Konstrukce vypínačů se liší podle typu lokomotivy a napájecí trakce. Více systémové lokomotivy mají pro každý systém samostatný vypínač.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Hromada

Nehodová událost, většinou spojená s vykolejením vozidel.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Chrochtadlo

Dieselová lokomotiva, traktor.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Jízda po hrotu

Opak jízdy proti hrotu.

Při této jízdě nelze změnit směr jízdy vozidla.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Jízda po nesprávné koleji

Vícekolejné tratě, které nejsou banalizované, mají v každé koleji určený jeden směr. V tomto směru je jízda plně zabezpečená a mezi stanicemi může být více než jeden vlak (v závislosti na délce trati a zabezpečovacím zařízení).

Když je nutné, například z důvodu výluky jedné koleje, jezdit po druhé koleji v protisměru, tak taková jízda není plně zabezpečená zařízením. Zabezpečuje se podle ustanovení předpisů. Mezi stanicemi pak smí být pouze jeden jediný vlak a vždy se musí počkat, až dojede do druhé stanice. Teprve potom se smí vypravit vlak další. Jízda vlaku je bezpečná, ale vlaky nabírají zpoždění a všechno se komplikuje.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Jízda proti hrotu

Jízda vozidla přes výhybku směrem proti jazykům výhybky.

Při této jízdě se výhybkou určí směr, kam vozidlo pojede.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Jízda proti správnému směru

V ČR je na většině tratí zavedený pravostranný provoz. To je správný směr. Jízda proti správnému směru je jízda vlaku na banalizované trati ve směru opačném, čili vlevo.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. K3

K³ neboli "Kurevsky Krvavá Kůpka" je nehoda s velkým množstvím zraněných a mrtvých.

Jen jedinkrát zaslechnutá definice, konkrétně se týkající nehody ve Studénce v srpnu 2008.
3 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Kabelový objekt

Objekt, většinou v kolejišti, sloužící k rozbočení a sloučení různých kabelů. Obsahuje pouze svorkovnice. Používá se také k rozdělení kabelu na několik částí, čímž se usnadňuje případné hledání poruchy na kabelu.

Objekt je určený k běžnému otevírání, na rozdíl od kabelového rozbočovače, a také se do něj vejde více kabelů.

Dneska se používají téměř výhradně.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Kabelový rozbočovač

Svorkovnice ve speciálním krytu určená k rozbočení kabelu do několika dalších kabelů a tras. Většinou do dvou. Dnes se vyskytují již relativně vzácně.

Rozbočovač je většinou kruhového tvaru, vyrobený z kovu a uložený v zemi. Silně připomíná protitankovou minu (proto se mu tak také říká).

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Karkulka

viz Karkule

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Kaštan

Cestující jedinec.

Používá se většinou jako dosti hanlivé označení pro potížistu.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Kaštani

Cestující veřejnost

Na rozdíl od označení Kaštan, se nemusí jednat o vyloženě hanlivé označení.

« 1 2 (3) 4 5 6 7 8 ... 10 »





Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny