Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
10 uživatel(ů) je online (4 uživatel(ů) si prohlíží Články a povídání)

Uživatelé: 0
Hosté: 10

více...
Noví uživatelé
Mirek
Mirek
14.04.2024
POKEC
POKEC
21.03.2024
Luigi
Luigi
14.03.2024
zirafak
zirafak
26.02.2024
rorejs
rorejs
27.12.2023
maroš
maroš
07.11.2023
vlada
vlada
17.09.2023
VIKIRYCH
VIKIRYCH
28.12.2022
jiang
jiang
13.12.2022
panezi
panezi
08.09.2022
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Teorie - Stavy relé

Napsal/a Ferda v 6. 02. 2017 v 17:01 (přečtení 2337×) Další články tohoto autora
Teorie
Firma TELEDYNE, jde o výrobce relé v USA Její relé jsou ojedinělá, hlavně proto, že mohou být v paticích podobných jako u tranzistorů.
Pouzdro je válcové o průměru 7.5 mm u nejmenšího typu.
Dělají se od 6V a 0.05A, snášejí max 250V a to 0.1A až po 1A/28V, jsou tedy využitelná i u modelů.
Mají umět sepnout už při 2.8mA, dle katalogu a jsou vodotěsná, hermetická.
Inspirací jsou tedy nejen jejich rozměry, ale také pro vlastnosti, které jsou zaručené do neuvěřitelné šířky.



A nyní bych se pokusil napsat, jakými stavy relé v provozu prochází a co z toho vyplývá.

1) obecná představa, že relé je: "když jde proud skrze cívku vede k sepnutí kontaktů"

Ano, ale není to tak prosté.

2) další mylná představa je, že: "když přestane proud působit na mechaniku, tak se to jen zase rozpojí" , nu a zde to bude ještě složitější

[gallery]109[/gallery]

Obr. 1 - stavy relé


Tohle se Vám asi nebude líbit, takže si to vezmeme postupně :

Pro funkci relé vlastně můžeme použít několik popisů

A) relé má pouze rozpojovací kontakt, nebo funkci, toto není moc časté, ale ani vyloučené
B) relé má pouze spínací kontakt, velmi časté
C) relé má oba druhy kontaktů, ještě častější, protože univerzální
D) relé má více párů takových kontaktů. typicky dva, nejvíce jsem viděl 8
E) speciální relé, která nemusí mít standardní "justáž", nebo-li nastavení souběhu při funkci

Sepnutý kontakt potřebuje provozní přítlak, vždy s ohledem na prostředí a otřesy. Každý kontakt má mít při sepnutí definovaný přítlak a to se nastavuje napružením jejich materiálů. Všechny tyto síly pak mají vliv na potřebnou přítažnou - odpadovou rychlost.

Provozní stavy tedy jsou:

Rozepnutý kontakt potřebuje izolační vzdálenost, přepínací kontakt pak potřebuje obojí a navíc podmínku, aby nespojoval oba výstupy v mezi poloze, většinou shodnou v obou polohách.

Mechaniku relé není možné vyrobit bez vůlí, třeba i z důvodu tepelného vlivu okolí, takže mezi pohybem kotvy a kontaktů bude vždy nějaká vůle. Kvůli tomu budeme potřebovat více stavů, než jen ZAP, VYP, jak se obecně popisuje.

Doufám, že jsem to popsal dost jasně a nyní k obrázku:

0) relé bez napětí. kontakty nejsou v pohybu
1) napětí narůstá, roste také magnetický tok v jádru a kotvě, a také přes vzduchovou mezeru kotva musí přejít do vazby s mechanikou pohybující kontakty = vymezení vůle
2) kotva způsobuje prvotní vliv na rozpojení rozpojovacích kontaktů, pokud v konstrukci jsou, pokud tam nejsou, tak pružnost zátěže nemáme
3) pohyb způsobuje, že rozpojovací kontakt je rozpojen + možné zrychlení pohybu kotvy (zmenšením mezery) spínací kontakty nikdy nejsou spojeny v přechodu oba, vždy je přechod mezistavem
4) dotek spínacích kontaktů, a tím zase vzroste mechanický odpor = spotřeba magnetizační síly = zpomalení
4B) kontakty jsou již spolehlivě spojeny a relé je tedy v provozním stavu
5) nyní musíme zabezpečit, aby odolaly třeba přetížení vlivem otřesů = přitahujeme dále a tím umožníme vyšší zatížení, protože sepnuté kontakty vždy snesou více, než při rozpojovacím procesu
5B) všechny vůle mechaniky vymezeny a nyní by rostl proud vinutím již nadbytečně = toto je maximální dovolené napětí za provozu

Nyní půjdeme zpět a budeme snižovat proud ve vinutí

6) dojde k omezování přítlaku a tedy také poroste citlivost na otřesy ve vinutí je ještě dostatek energie na udržení přítahu, ale současně nastává ještě nutnost odstranit magnetické pole v systému a to nejde stejně rychle "bude to jakoby lepit".
7) konečně jsou kontakty rozděleny = rozpojeny a proud vinutím nadále klesá, V důsledku toho je přítah relé závislý na budícím proudu a odpad zase na kvalitě stavby a magnetickém toku v konstrukci = odpad kotvy bude vždy pomalejší.

Takže v reálném provozu to relé sepne při 5V, spolehlivě udrží sepnuté 5,5V, snese třeba 9V a pak jej chceme zase vypnout -- OUHA! Ono rozpojí až třeba pod 3V!

0) relé je opět v klidu

Tomuto jevu se říká Hystereze" a je to vlastnost často i docela potřebná.

Protože bychom měli vědět, že kontakty se staví podle proudu, který mají ovládat, pak musí logicky platit, že relé by mělo tento proces zjednodušit a pokud možno i zpřesnit a zrychlit, tak potřebujeme ještě několik dalších souvislostí dodat.

Především je problém v zániku magnetického pole v materiálech - to zpozdí odpad kontaktů druhým vlivem je následující proudový překmit na vinutí - opačným směrem, než při zapnutí. Pozor, toto napětí může převýšit původní až o několikanásobek, dle rychlosti změny.

Oba mají vliv na odolnost proti otřesům a musejí se nějak omezit.
Hodnocení: 0,00 (0 hlasů) - Ohodnotit -
Formátovat pro tisk Poslat známému Vytvořit z článku PDF
Komentář je vlastnictvím svého autora. Vyjadřuje jeho názory, ne názory redakce nebo provozovatele webu či serveru.
Napsal/a Vlákno
EKKAR
Publikováno dne: 6.2.2017. 23:14   Aktualizováno dne:6.2.2017. 23:16
Dost toho napovídá
Datum registrace: 07.12.2008
Bydliště: v České Třebové
Počet komentářů: 247
 Odp: Stavy relé
Asi jsem totálně zabržděnej - ale jakou souvislost má přechodovej děj projevující se sepnutím/rozepnutím libovolnýho elektromagnetickýho relé s výrobcem součástek Teledyne notabene s agenturou NASA? Z toho textu to nějak není patrný ... Elektromagnetický relé vyrábělo v historii nekonečná spousta firem a dodneška je to jeden nejběžnějších prvků průmyslový i komunikační technologie. Navíc text opomíjí jedno z dnes neopominutelnejch konstrukčních provedení - JAZÝČKOVÝ RELÉ, kde jsou přímo kontakty součástí magnetickýho obvodu ...
IvanH
Publikováno dne: 7.2.2017. 10:20  
Redaktor
Datum registrace: 04.02.2015
Bydliště:
Počet komentářů: 94
 Odp: Stavy relé
Ekkar čo keby si niečo o jazýčkových relé doplnil, radi by sme sa niečo nové dozvedeli.
host z hor
Publikováno dne: 11.2.2017. 20:56  
 Odp: Stavy relé
Ekkar má na Ferdu alergii kvůli tomu, co Ferda předvedl v minulých diskusích a kvůli Ferdově uražené ješitnosti a neochotě snášet byť i jen drobnou kritiku a seriózně o ní diskutovat, a já se Ekkarovi vůbec nedivím - sám do takového stavu, co se Ferdy týče, taky nemám daleko.

Tedy to, co pod tímto článkem Ekkar napsal, je třeba chápat v intencích již proběhlého.
ferda
Publikováno dne: 12.2.2017. 12:38  
 Stavy relé - upřesnění- poslední
Povídání o relé jsem vzal jako rozšíření údajů z katalogu firmy TELEDYNE, včetně grafu.
originál grafu byl v jiném měřítku,
Tak jsem jej doplnil o číslování stavů a nelinearit

firma dodává také do NASA = nic jsem si nevymyslel

původní záměr tohoto článku byl pro server modelářů
jelikož páni modeláři neradi čtou teorie, tak jsem jej dal sem, v dobré víře a s představou, že se někdo přidá

To je k mojí nesnášenlivosti asi tak všechno
EKKAR
Publikováno dne: 13.2.2017. 16:59  
Dost toho napovídá
Datum registrace: 07.12.2008
Bydliště: v České Třebové
Počet komentářů: 247
 Odp: Stavy relé - upřesnění- poslední
Udělal bys bejval líp, kdybys tam napsal jen obecnou informaci o různosti typů relé, který pokrejvají širokou oblast použitelnosti, takže některý spínají už při proudu 2,8mA cívkou a nebo mají subminiaturní rozměry, takže se vejdou i do modelů - a o konkrétní značce se vůbec nezmiňovat, maximálně formou odkazu na jejich webovej katalog JAKO PŘÍKLAD - a o NASA už tuplem nepsat. Takhle to celý vypadá jako praštěně sepsaná reklama, která se zvrhla v technickej popis funkce ...
bernard
Publikováno dne: 15.2.2017. 19:29   Aktualizováno dne:15.2.2017. 19:30
Redaktor
Datum registrace: 07.02.2009
Bydliště:
Počet komentářů: 92
 Odp: Stavy relé - upřesnění- poslední
Já se tedy přidám s několika poznámkami.

Čas odpadu není delší kvůli tomu, že magnetické pole pomaleji zaniká. Spíš naopak, ono pomalu roste. Když se na cívku přiloží napětí U, roste proud exponenciálně s časovou konstantou L(t)*R, ta indukčnost roste podle toho, jak se zmenšuje vzduchová mezera.
Při rozpojení proudu cívkou zaniká magnetické pole tak rychle, s jakou rychlostí dokáže klesat proud. Napětí na cívce indukované rozepnutím proudu je u=L*di/dt. Takže rychlost zániku proudu (a magn. pole) závisí na velikosti napěťové špičky, jakou konkrétní obvod umožňuje. Častý způsob omezení diodou paralelně k vinutí dovolí velikost přepětí okolo 0,7 V, takže i rychlost změny proudu bude malá a doba odpadu velká. Není to ale vlastnost relé, ale výsledek snahy konstruktéra omezit to přepětí.
Na doby přítahu a odpadu má vliv i moment setrvačnosti pohyblivých částí relé. V zabezpečovací technice na dráze se používaly relé, které zaručeně odpadly účinkem gravitační síly kotvy. Ta byla tedy záměrně těžká a relé bylo pomalé.
Zmíněné jazýčkové relé má malou hmotnost pohybujících se kontaktů i malou časovou změnu indukčnosti, a rychlost přítahu a odpadu mívají prakticky stejnou.
Žirafka
Publikováno dne: 15.2.2017. 20:26  
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1251
 Odp: Stavy relé - upřesnění- poslední
Citát:
V zabezpečovací technice na dráze se používaly relé, které zaručeně odpadly účinkem gravitační síly kotvy. Ta byla tedy záměrně těžká a relé bylo pomalé.


Ta relé se používají do dneška a ještě se dlouho používat budou Jsou to relé první a druhé bezpečnostní třídy a norma skutečně požaduje, aby odpad kotvy byl zajištěný vlastní vahou mechanismu. Celé relé váží více než kilo. A relé jsou docela pomalá, ačkoli máme i relé rychlé. A některé velmi pomalá, ta jsou ale záměrně zpožděná.
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny