Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
16 uživatel(ů) je online (2 uživatel(ů) si prohlíží Lexikon vědomostí)

Uživatelé: 0
Hosté: 16

více...
Noví uživatelé
Kubrt
Kubrt
16.04.2024
Mirek
Mirek
14.04.2024
POKEC
POKEC
21.03.2024
Luigi
Luigi
14.03.2024
zirafak
zirafak
26.02.2024
rorejs
rorejs
27.12.2023
maroš
maroš
07.11.2023
vlada
vlada
17.09.2023
VIKIRYCH
VIKIRYCH
28.12.2022
jiang
jiang
13.12.2022
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Domovská stránka Lexikon vědomostí M Mazutka Lexikon vědomostí
Projít podle písmene
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |
Kategorie: Lokomotivy a vozy

Mazutka

Heslo:
     Parní lokomotiva ve které se jako palivo používá mazut. Tyto lokomotivy se vyznačují charakteristickým zápachem a cisternou místo tendru.

Napsal/a Žirafka, dne 04.02.2010 20:43
Toto heslo bylo zobrazeno 4057 krát.

Komentář je vlastnictvím svého autora. Vyjadřuje jeho názory, ne názory redakce nebo provozovatele webu či serveru.
Napsal/a Vlákno
kecup
Publikováno dne: 11.7.2012. 19:04  
Nemluva
Datum registrace: 11.07.2012
Bydliště:
Počet komentářů: 23
 Odp: Mazutka
mazutka nemá kotlový vůz, ale přestavěný tendr ... viz komentář u němek
Žirafka
Publikováno dne: 11.7.2012. 19:55  
Administrátorka
Datum registrace: 04.05.2008
Bydliště: Ústecký kraj
Počet komentářů: 1252
 Odp: Mazutka
Copak se tu někde píše o kotlovém vozu?
EKKAR
Publikováno dne: 1.7.2014. 23:43  
Dost toho napovídá
Datum registrace: 07.12.2008
Bydliště: v České Třebové
Počet komentářů: 247
 Odp: Mazutka
Na "mazutky" byly nejčastěji upravovány v 60. letech 20. století lokomotivy řady 555.0 alias "němka" nebo "dvaapadesátka" = lokomotiva původně vyráběná těsně před Druhou světovou válkou pro německé Říšské dráhy jako řada "52", po okupaci Evropy byla její výroba zavedena doslova po celém území Evropy jako válečná výroba pro "rajchsbáhn". Lokomotiva například v pozdějších sériích postrádala úplně valivá ložiska (menší náročnost při výrobě), všechny nápravy byly v kluzných pouzdrech - ty samozřejmě neměly vysokou životnost, ale jejich výroba byla technologicky mnohem míň náročná. Po válce sloužily doslova po celé Evropě, kam je válečná služba "zavanula" - a spoustu dalších muselo poražené Německo vydat v rámci válečných reparací vítězným mocnostem. Stroje byly po válce v depech dílensky upravovány kvůli zvýšení životnosti zpátky na valivá ložika a často vybavovány modernější výstrojí - mechanickým přikládačem, jinou zdrojovou soustavou (turbodynamo) nebo byly přestavěny právě na pohon mazutem (destilační zbytek po frakční destilaci surové ropy). Dosluhovaly pak v roli stabilních kotlů pro lokální vytápění - a takto sloužily často ještě v 90. letech...


Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny