Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
10 uživatel(ů) je online (3 uživatel(ů) si prohlíží Lexikon vědomostí)

Uživatelé: 0
Hosté: 10

více...
Noví uživatelé
viktor
viktor
07.07.2024
Chlaban
Chlaban
19.04.2024
Kubrt
Kubrt
16.04.2024
Mirek
Mirek
14.04.2024
POKEC
POKEC
21.03.2024
Luigi
Luigi
14.03.2024
zirafak
zirafak
26.02.2024
rorejs
rorejs
27.12.2023
maroš
maroš
07.11.2023
vlada
vlada
17.09.2023
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Redaktoři
bernard
bernard
IvanH
IvanH
 
Emeritní
KatyH
KatyH

Domovská stránka Lexikon vědomostí Lokomotivy a vozy Lexikon vědomostí
Projít podle písmene
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |

Lokomotivy a vozy

Přezdívky lokomotiv, vagonů a jiných kolejových vozidel.
V Lexikonu je momentálně 25 hesel z této kategorie.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Albatros

     Parní lokomotiva vyráběná Škodou Plzeň. U ČSD sloužící jako řada 498.0 a 498.1 (ta má mechanický přikladač). Byly určené pro těžkou rychlíkovou službu, hlavně na dálkových tratích.

     Jedna z těchto lokomotiv, konkrétně kus sériového označení 498.106, je držitelem rychlostního rekordu československých parních lokomotiv. Na testovacím okruhu ČSD u Velimi - Cerhenic dosáhla se zátěží 3 rychlíkových vozů rychlost přesahující 206km/h.
2 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Brejlovec

     Diesel elektrická lokomotiva řady 752, 753, 754 a 755. Přezdívka je odvozená od výrazných předních oken, které vypadají jako sportovní (moto, lyže) brýle.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Dispečerka

     Záložní lokomotiva, sloužící jako náhradní pro případ poruchy stroje na pravidelném spoji nebo mimořádné krátké jízdy v rámci vlakotvorné stanice.

     Její použití určuje dopravní dispečer.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Fagina

Vagón s kombinovaným vytápěním. Ve stropě kalorifer, pod okny topnice. Charakteristické dynamo s kardanem na boku pro dobíjení baterií, zářivky napájené centrálním rotačním měničem. Ve filmu "Proč" byl zdemolován. Název pochází z názvu fabriky, kde byl vyroben (FAGA).

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Hitlák

     Služební vůz ve vlaku.

     Přezdívka pravděpodobně vznikla takto:

     Německé označení pro vlakvedoucího je Zugführer. Zkráceně führer a nejslavnější vůdce je právě Adolf Hitler. Předpokládám, že zkomolením jeho příjmení vznikla tato přezdívka služebního vozu.

Doplnění po čase:
     Dostala jsem nedávno další informaci od jednoho čtenáře: Hitlák nebyl služební vagon ale krytý nákladní vagon (z německého Hüte).

     Zajímavé, ale dneska se slovem Hitlák skutečně označuje služební vůz. Je možné, že ty kryté nákladní vagony sloužili také jako služební a tak došlo ke vzniku přezdívky.

Doplnění po dalším čase:

     Dostala jsem ještě další informaci od jiného čtenáře: Hitlák je z německého hinten - vzadu. S Ádou to nemělo nic společného, to se říkalo už dlouho předtím.
2 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Kafemlejnek

     Parní lokomotiva řady 310 (s různými podsériemi). Určená pro posun a vlečkovou službu. Mnohé z nich sloužily i na okrajových tratích s omezeným provozem. Lokomotivy této řady jsou častým objektem, vystavovaným jako exponáty v depech nebo před lokomotivkami.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Karkule

Dieselová posunovací lokomotiva řady T444.0, zpravidla červené barvy.

Původní nátěr měl krémovou budku nad červenými kapotami.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Kremák

     Parní lokomotiva řady 534.0, určená pro těžkou nákladní traťovou službu. Její velké topeniště někomu připomínalo krematorium. Její topeniště bylo jedno z největších, které kdo kdy použil u lokomotiv našich drah.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Mazutka

     Parní lokomotiva ve které se jako palivo používá mazut. Tyto lokomotivy se vyznačují charakteristickým zápachem a cisternou místo tendru.
3 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Mesršmit

Moderní elektrická lokomotiva ze Škody Plzeň - označení E-109 je překrucováno na 109 E, což bylo označení pro jeden z posledních vývojových typů německé stíhačky z druhé světové války Messerschmitt Me-109 E (jiné označení Bf-109E)

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Messerschmitt

Viz. Mesršmit

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Naftožrout červený

Lokomotiva řady 781 (T679) neboli Sergej.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Návěstní vůz

     Vůz vlaku, který nese předepsaná návěstidla. To jsou buď koncovky s návěstí Konec vlaku, nebo naopak Začátek vlaku. Většinou se jedná o poslední vůz ale může být i první v případě vlaku sunutého.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Němka

     Parní lokomotiva Německých říšských drah řady 52, kterou vyráběly i strojírny na území tehdejšího Protektorátu během okupace. Po osvobození jich ČSD několik desítek zprovoznily a zařadily do služby pod označením 555.0. Některé byly doplněny mechanickým přikladačem, ty měly řadu 555.1, nebo byly později upravovány na vytápění mazutem - ty pak jezdily s trvale připojeným kotlovým vozem jako nádrží paliva - označovaly se jako 555.9.

     Jméno "Němka" bylo někdy nahrazováno méně expresivním označením "dvaapadesátka" (podle označení u DR), mazutem vytápěné se pak dočkaly označení "mazutka". Po vyřazení byly mnohé provozovány s "odstrojeným" pojezdem a strojem jako stacionární vytápěcí kotle v nejrůznějších podnicích nebo i železničních depech.
1 Komentáře

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Pudlo

Motorový vůz řady 810.
3 Komentáře

(1) 2 »





Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.10
Obsah © 2008-2020 Žirafoviny