Domovská stránka Lexikon vědomostí Zabezpečovací technika | Lexikon vědomostí |
Zabezpečovací technika
Drážní zabezpečovací zařízení.
V Lexikonu je momentálně 12 hesel z této kategorie.
Balená automatická kompresorovna
Jedná se o stavební buňku, ve které je kompletní kompresorovna s většinou toho, co je k provozu potřeba. Taková kompresorovna se přiveze na místo určení autem a pomocí jeřábu se složí. Pak je jen napojí na přívod elektrické energie a rozvod vzduchu. Kompresorovna je schopná takto fungovat sama, ale většinou se ještě připojí komunikace na nějaké dohledové pracoviště. V případě potřeby ji lze zase odvést někam jinam.
Používá se hlavně na spádovištích pro zajištění dodávek tlakového vzduchu pro kolejové brzdy, případně i pro pneumatické přestavníky nebo profukovače výhybek.
Používá se hlavně na spádovištích pro zajištění dodávek tlakového vzduchu pro kolejové brzdy, případně i pro pneumatické přestavníky nebo profukovače výhybek.
Doteková sada přestavníku
Součást elektromotorického přestavníku. Slouží k odpojování motoru při doběhu do koncové polohy a také k indikaci této polohy pro zabezpečovací zařízení.
Jednotné obslužné pracoviště
Jedná se o počítačové pracoviště pro dopravního zaměstnance, většinou výpravčího, ze kterého ovládá zabezpečovací zařízení ve stanici, na trati nebo na přejezdu.
Jednotné proto, že výpravčí může, v ideálním případně, sednout do libovolné stanice a začít ji řídit, protože se všechno ovládá stejně. Jelikož zařízení nemá klasický pult, tak se všechno zobrazuje na monitoru, nebo monitorech, počítače, se všemi výhodami i nevýhodami tohoto řešení. Ovládání je pomocí myši a klávesnice.
Jednotné proto, že výpravčí může, v ideálním případně, sednout do libovolné stanice a začít ji řídit, protože se všechno ovládá stejně. Jelikož zařízení nemá klasický pult, tak se všechno zobrazuje na monitoru, nebo monitorech, počítače, se všemi výhodami i nevýhodami tohoto řešení. Ovládání je pomocí myši a klávesnice.
Kontrola bdělosti strojvedoucího elektronická
Zjednodušené zařízení VZ určené pro lokomotivy provozované pouze na nekódovaných tratích. Toto zařízení nedovoluje přenášení návěstních znaků z návěstidla na stanoviště strojvedoucího, pouze strojvedoucího kontroluje, jestli je v pořádku a je schopen řídit vlak.
Neprofilový styk
Izolovaný styk kolejového obvodu, který leží mezi námezníkem a výhybkou.
Při jízdě proti hrotu jeho uvolnění nezaručuje volný průjezdný profil a nelze tedy dovolit jízdu dalších vozidel. To lze až po uvolnění dalšího kolejového obvodu ve směru jízdy nebo kontrole volnosti profilu pohledem do kolejiště.
Při jízdě proti hrotu jeho uvolnění nezaručuje volný průjezdný profil a nelze tedy dovolit jízdu dalších vozidel. To lze až po uvolnění dalšího kolejového obvodu ve směru jízdy nebo kontrole volnosti profilu pohledem do kolejiště.
Pětihran
Speciální klíč ke zabezpečovacímu zařízení. Jedná se o obdobu trojhranného klíče silnoproudařů. Má ale pět hran, proto se špatně napodobuje.
Pro tento klíč existují jak visací zámky, tak přímo šrouby, či závory, na dvířkách, poklopech nebo krytech zařízení.
Pro tento klíč existují jak visací zámky, tak přímo šrouby, či závory, na dvířkách, poklopech nebo krytech zařízení.
Prováděcí skupina
Část staničního zabezpečovacího zařízení, která komunikuje s volící skupinou, kontroluje smysluplnost a bezpečnost pokynů a dále ovládá výhybky, návěstidla, přejezdová zařízení a podobně.
Prováděcí skupina je vlastní srdce zařízení, na které stojí a padá bezpečnost provozu, a proto je náročně obvodově řešená s vysokou spolehlivostí.
Prováděcí skupina je vlastní srdce zařízení, na které stojí a padá bezpečnost provozu, a proto je náročně obvodově řešená s vysokou spolehlivostí.
Přejezdník
Nepřenosné návěstidlo, které dává svými návěstmi informace strojvedoucímu o stavu přejezdu, ke kterému se právě blíží jím vedený vlak.
Zná dva návěstní znaky:
1. Otevřený přejezd
2. Uzavřený přejezd
Přičemž pokud strojvedoucí vidí znak "otevřený přejezd" je povinen jednat tak, jako by byl zpraven rozkazem OP o neúčinkování přejezdového zabezpečovacího zařízení.
1 KomentářeZná dva návěstní znaky:
1. Otevřený přejezd
2. Uzavřený přejezd
Přičemž pokud strojvedoucí vidí znak "otevřený přejezd" je povinen jednat tak, jako by byl zpraven rozkazem OP o neúčinkování přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Přepínačka
viz Doteková sada přestavníku.
Samovratný přestavník
Přestavník výhybky, který se sám vrací do preferovaného směru.
Po výhybce s tímto přestavníkem se většinou jezdí po hrotu a není třeba ji přestavovat. Pokud jede vozidlo z preferovaného směru, tak se jede jako na každé jiné výhybce. Pokud se jede z druhého směru, tak se rozřízne, ale pak se sama vrátí.
V případě potřeby jízdy po hrotu nepreferovaným směrem, je nutné výhybku nejprve ručně přestavit.
Rozřez samovratného přestavníku není nehodová událost.
1 KomentářePo výhybce s tímto přestavníkem se většinou jezdí po hrotu a není třeba ji přestavovat. Pokud jede vozidlo z preferovaného směru, tak se jede jako na každé jiné výhybce. Pokud se jede z druhého směru, tak se rozřízne, ale pak se sama vrátí.
V případě potřeby jízdy po hrotu nepreferovaným směrem, je nutné výhybku nejprve ručně přestavit.
Rozřez samovratného přestavníku není nehodová událost.
Šuntová citlivost
Maximální odpor mezi kolejnicemi, při kterém dojde k vyhodnocení obsazenosti kolejového obvodu.
Volící skupina
Část staničního zabezpečovacího zařízení, která komunikuje s obsluhou, přebírá její pokyny a předává je dále do zařízení.
Tato část nekontroluje smysluplnost pokynu ani jeho potenciální nebezpečnost.
Tato část nekontroluje smysluplnost pokynu ani jeho potenciální nebezpečnost.