Obrázek   
Přihlášení
Uživatelské jméno:

Heslo:

Pamatovat si mne



Zapomenuté heslo

Nová registrace
Kam dále?
Hledání
Vzhled

(3 vzhledů)
Kdo je Online
4 uživatel(ů) je online (1 uživatel(ů) si prohlíží Lexikon vědomostí)

Uživatelé: 0
Hosté: 4

více...
Noví uživatelé
Neish
Neish
16. 01. 2018
silas15
silas15
05. 01. 2018
Winfred71
Winfred71
30. 12. 2017
Paull
Paull
07. 11. 2017
tomhamek
tomhamek
13. 10. 2017
sisisman
sisisman
03. 10. 2017
harmon
harmon
28. 09. 2017
microlan
microlan
28. 09. 2017
adamek
adamek
21. 08. 2017
ok9swl
ok9swl
21. 08. 2017
Kdo za co může
Administrátorka
Žirafka
Žirafka
Žirafička
Žirafička
Korektoři
KatyH
KatyH
Redaktoři
bernard
bernard

Domovská stránka Lexikon vědomostí Z Lexikon vědomostí
Projít podle písmene
Vše | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Další písmena

Z

V Lexikonu je momentálně 17 hesel začínajících na toto písmeno.

Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zaběhnutý odvěs [Železniční čeština]

Na spádovišti se občas stane, že odvěs jede na jinou kolej, než měl jet. Zaběhne. Je to vždy nepříjemnost, protože se musí zastavit posun a pro takový odvěs dojet a potom pokračovat.

Stává se to tehdy, když jeden odvěs doběhne druhý a nebo nešla z nějakého důvodu přestavit výhybka. Ať již pro poruchu, nebo z důvodu zapadlého kamenu. Případně i pro nepozornost obsluhy.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Záhlaví [Železniční čeština]

Záhlaví dopravny je část mezi vjezdovým návěstidlem a hroty první výhybky v daném směru. Po záhlaví následuje zhlaví.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Základní dopravní dokumentace [Železniční čeština]

Hlavně Staniční, nebo Obsluhovací řád a jeho přílohy. Z dopravní dokumentace se obsluhující zaměstnanci dozvědí všechno potřebné pro svojí práci. Je tam vybavení dopravny, popis zabezpečovacího zařízení ve stanici a v přilehlých traťových úsecích, způsob obsluhy zařízení, seznamy návěstidel, přejezdů a výhybek...



Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zamknout do rovnýho [Železniční čeština]

Používá se při výlukách nebo při poruše zabezpečovacího zařízení. Je to stav, kdy se výhybky pozamykají pomocí zámků tak, aby byl možný průjezd po první, a pokud je stanice na dvokolejné trati, tak i po druhé, staniční koleji tak, aby se při jízdě vlaků nemuselo s výhybkami manipulovat. Křižování a předjíždění se přesune do sousedních stanic.

Ne vždy je takovéto řešení možné, hlavně u větších stanic, ale pokud to jenom trochu jde, tak se používá. Důvodem je snaha o minimalizaci případných chyb obsluhy a zpoždění.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zašuntovat [Železniční čeština]

     Situace, kdy kontrolér lokomotivy začne řadit šunty (odbuzovací odpory) k motorům.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Závěr cesty [Železniční čeština]

Stav zařízení, kdy je postavená vlaková, nebo posunová, cesta a lze rozsvítit návěstidlo a tím dovolit jízdu vlaku, nebo posunu.

Výhybky v závěru nelze přestavovat a zároveň nelze přestavovat výhybky, které tvoří odvrat.

Závěr lze zrušit projetím vlaku, zvláštním obslužným postupem nebo postupem nouzovým. Zařízení samo závěr nezruší nikdy.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Závitník [Nástroje a přístroje]

     Nástroj na řezání vnitřních závitů. Jedná se o "zvláštní šroub" s ostrými hranami závitu a těmi se do materiálu vyřízne nový závit.

     Závitníky jsou vždy v sadě obsahující dva (malé průměry) nebo tři kousky (všechny ostatní):

- předřezávací, vyřízne základ závitu a umožní dobré vedení druhého závitníku (označen jedním proužkem).
- řezací, vyřízne hlavní část závitu čili odebere nejvíce materiálu (označen dvěma proužky).
- dořezávací, začišťovací, kalibrovací, začistí nový závit a "zkalibruje jej" na přesný rozměr (bez označení).

     Závitníky se vyrábějí pro různá stoupání, levý či pravý závit a různé materiály.

     Někdy se vyrábějí v provedení "vše v jednom" - na jednom nástroji jsou všechny tři závitníky. Takový závitník je určený pouze pro průchozí díry.

     Závitníky jsou určené buď pro ruční obrábění a nebo pro použití ve vrtačce - strojní závitník.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. ZDD [Zkratky]

Základní dopravní dokumentace


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zdrž [Železniční čeština]

Součást lokomotivních i vagonových brzd. Zdrž se přitiskne ke kolu a tím jej brzdí.

Zdrže jsou "spotřební materiál" protože se opotřebovávají.

Přezdívá se jim buď špalek nebo brzdný špalek.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zdvihací odpor [Elektronika]

     Upínací odpor připojený na takové napětí, které zajistí na odpojeném vstupu hodnotu logické jedničky. Nejčastěji se připojuje na napájecí napětí.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zhlaví [Železniční čeština]

Zhlaví je část dopravny, kde se traťové koleje rozvětvují na koleje staniční. Většina dopraven má dvě zhlaví.

Zhlaví začíná u hrotů první výhybky a končí u posledního námezníku daného zhlaví.


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. ZIF socket [Součástky]

     viz Patice s nulovou vkládací silou


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zkušební šunt [Železniční čeština]

Zkušební měřící šňůra s hroty na koncích, která se používá pro zkoušení či měření kolejových obvodů.

Zkušební šunt má kalibrovaný odpor. Pro různá použití se používají různé odpory:

Starší paralelní obvody: 0,06 Ω
Nové kolejové obvody: 0,1 Ω
Paralelní obvody spádovišť, sériové obvody, krom ASE: 0,5 Ω


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zkutr [Lidé a funkce]

Velmi nelichotivé, či spíše velmi vulgární, označení nepopulárního člověka, většinou malého vzrůstu.

Jedná se vlastně o zkratku ze slov "zprostitutkovaný trpaslík"


Formátovat pro tiskárnu Posle příteli emailem toto heslo. Zpětný dotaz [Sdělovací technika]

     Součást rozhlasových zařízení ve stanicích, slouží k přenosu hovoru z kolejiště směrem k obsluze rozhlasu.

     Rozhlas normálně dovoluje pouze hovor jedním směrem, čili z obsluhujícího pracoviště do kolejiště (nebo prostorů pro cestující). Zpětný dotaz je krabička s elektronikou, které dovolí i opačný přenos. Čili obsluha rozhlasu něco řekne a člověk v kolejišti má možnost stisknout tlačítko ZD a odpovědět. Obsluha rozhlasu může další hovor vést buď tak, že jej všichni slyší nebo tak, že jej slyší pouze ten, kdo stojí u ZD. Hovor pak je pak slyšet jen v reproduktoru uvnitř ZD.

     Hovor se přenáší simplexně a směr hovoru řídí obsluha rozhlasu.


(1) 2 »
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Obrázek
Redakční systém XOOPS 2.5.8.1 © 2001-2017
Obsah © 2008-2017 Žirafoviny