Domovská stránka Lexikon vědomostí Vše | Lexikon vědomostí |
Vše
V Lexikonu je momentálně 519 hesel v našem lexikonu.
Insulated Gate Bipolar Transistor [Elektronika]
Anglické označení pro Bipolární tranzistor s izolovaným hradlem.
IO [Zkratky]
1. Integrovaný Obvod
2. označení obousměrného vývodu nějakého obvodu (z anglického in/out vstup/výstup)
2. označení obousměrného vývodu nějakého obvodu (z anglického in/out vstup/výstup)
ISP [Zkratky]
In-System Programming
Itron [Součástky]
Zobrazovací součástka pracující na principu fluorescence.
Itron je vakuová součástka pracující na podobném principu jako klasická obrazovka. Je tvořený skleněnou baňkou, jednu katodou a několika anodami. Anody jsou tvarované do potřebných znaků a tvarů. Zároveň jsou průhledné a opatřené fluorescenční vrstvou. Když se na katodu a s anodou přivede vhodně polarizované napětí správné velikosti, dopadají elektrony, vyletující z katody, na fluorescenční vrstvu a ta svítí. Některé itrony mají více katod a proto jsou schopné pracovat v multiplexním režimu.
Itrony mohou zářit různými barvami a to v rámci jedné součástky. Některé symboly mohou být zelené, jiné modré,další červené...
Určitou nevýhodou itronů je nutnost žhavené katody a relativně "vysokého" napětí na anodách. To je přibližně 15 až 50 V podle typu, velikosti a požadovaného jasu. Itrony jsou choulostivé součástky, citlivé na hrubé zacházení.
Itrony jsou i dnes běžné součástky, jsou téměř v každém videu, DVD přehrávači a podobných přístrojích.
Itron je původně obchodní značka firmy Noritake z Japonska. Později se ze slova itron stalo synonymum pro součástky VFD.
Itron je vakuová součástka pracující na podobném principu jako klasická obrazovka. Je tvořený skleněnou baňkou, jednu katodou a několika anodami. Anody jsou tvarované do potřebných znaků a tvarů. Zároveň jsou průhledné a opatřené fluorescenční vrstvou. Když se na katodu a s anodou přivede vhodně polarizované napětí správné velikosti, dopadají elektrony, vyletující z katody, na fluorescenční vrstvu a ta svítí. Některé itrony mají více katod a proto jsou schopné pracovat v multiplexním režimu.
Itrony mohou zářit různými barvami a to v rámci jedné součástky. Některé symboly mohou být zelené, jiné modré,další červené...
Určitou nevýhodou itronů je nutnost žhavené katody a relativně "vysokého" napětí na anodách. To je přibližně 15 až 50 V podle typu, velikosti a požadovaného jasu. Itrony jsou choulostivé součástky, citlivé na hrubé zacházení.
Itrony jsou i dnes běžné součástky, jsou téměř v každém videu, DVD přehrávači a podobných přístrojích.
Itron je původně obchodní značka firmy Noritake z Japonska. Později se ze slova itron stalo synonymum pro součástky VFD.
Jednotné obslužné pracoviště [Zabezpečovací technika]
Jedná se o počítačové pracoviště pro dopravního zaměstnance, většinou výpravčího, ze kterého ovládá zabezpečovací zařízení ve stanici, na trati nebo na přejezdu.
Jednotné proto, že výpravčí může, v ideálním případně, sednout do libovolné stanice a začít ji řídit, protože se všechno ovládá stejně. Jelikož zařízení nemá klasický pult, tak se všechno zobrazuje na monitoru, nebo monitorech, počítače, se všemi výhodami i nevýhodami tohoto řešení. Ovládání je pomocí myši a klávesnice.
Jednotné proto, že výpravčí může, v ideálním případně, sednout do libovolné stanice a začít ji řídit, protože se všechno ovládá stejně. Jelikož zařízení nemá klasický pult, tak se všechno zobrazuje na monitoru, nebo monitorech, počítače, se všemi výhodami i nevýhodami tohoto řešení. Ovládání je pomocí myši a klávesnice.
JHMD [Zkratky]
Jindřichohradecké místní dráhy
Jízda po hrotu [Železniční čeština]
Opak jízdy proti hrotu.
Při této jízdě nelze změnit směr jízdy vozidla.
Při této jízdě nelze změnit směr jízdy vozidla.
Jízda po nesprávné koleji [Železniční čeština]
Vícekolejné tratě, které nejsou banalizované, mají v každé koleji určený jeden směr. V tomto směru je jízda plně zabezpečená a mezi stanicemi může být více než jeden vlak (v závislosti na délce trati a zabezpečovacím zařízení).
Když je nutné, například z důvodu výluky jedné koleje, jezdit po druhé koleji v protisměru, tak taková jízda není plně zabezpečená zařízením. Zabezpečuje se podle ustanovení předpisů. Mezi stanicemi pak smí být pouze jeden jediný vlak a vždy se musí počkat, až dojede do druhé stanice. Teprve potom se smí vypravit vlak další. Jízda vlaku je bezpečná, ale vlaky nabírají zpoždění a všechno se komplikuje.
Když je nutné, například z důvodu výluky jedné koleje, jezdit po druhé koleji v protisměru, tak taková jízda není plně zabezpečená zařízením. Zabezpečuje se podle ustanovení předpisů. Mezi stanicemi pak smí být pouze jeden jediný vlak a vždy se musí počkat, až dojede do druhé stanice. Teprve potom se smí vypravit vlak další. Jízda vlaku je bezpečná, ale vlaky nabírají zpoždění a všechno se komplikuje.
Jízda proti hrotu [Železniční čeština]
Jízda vozidla přes výhybku směrem proti jazykům výhybky.
Při této jízdě se výhybkou určí směr, kam vozidlo pojede.
Při této jízdě se výhybkou určí směr, kam vozidlo pojede.
Jízda proti správnému směru [Železniční čeština]
V ČR je na většině tratí zavedený pravostranný provoz. To je správný směr. Jízda proti správnému směru je jízda vlaku na banalizované trati ve směru opačném, čili vlevo.
JOP [Zkratky]
Jednotné obslužné pracoviště.
K3 [Železniční čeština]
K³ neboli "Kurevsky Krvavá Kůpka" je nehoda s velkým množstvím zraněných a mrtvých.
Jen jedinkrát zaslechnutá definice, konkrétně se týkající nehody ve Studénce v srpnu 2008.
Jen jedinkrát zaslechnutá definice, konkrétně se týkající nehody ve Studénce v srpnu 2008.
Kabelový objekt [Železniční čeština]
Objekt, většinou v kolejišti, sloužící k rozbočení a sloučení různých kabelů. Obsahuje pouze svorkovnice. Používá se také k rozdělení kabelu na několik částí, čímž se usnadňuje případné hledání poruchy na kabelu.
Objekt je určený k běžnému otevírání, na rozdíl od kabelového rozbočovače, a také se do něj vejde více kabelů.
Dneska se používají téměř výhradně.
Objekt je určený k běžnému otevírání, na rozdíl od kabelového rozbočovače, a také se do něj vejde více kabelů.
Dneska se používají téměř výhradně.
Kabelový rozbočovač [Železniční čeština]
Svorkovnice ve speciálním krytu určená k rozbočení kabelu do několika dalších kabelů a tras. Většinou do dvou. Dnes se vyskytují již relativně vzácně.
Rozbočovač je většinou kruhového tvaru, vyrobený z kovu a uložený v zemi. Silně připomíná protitankovou minu (proto se mu tak také říká).
Rozbočovač je většinou kruhového tvaru, vyrobený z kovu a uložený v zemi. Silně připomíná protitankovou minu (proto se mu tak také říká).
Kafemlejnek [Lokomotivy a vozy]
Parní lokomotiva řady 310 (s různými podsériemi). Určená pro posun a vlečkovou službu. Mnohé z nich sloužily i na okrajových tratích s omezeným provozem. Lokomotivy této řady jsou častým objektem, vystavovaným jako exponáty v depech nebo před lokomotivkami.